להיוולד מחדש מבלי להישכח: האתגר האמיתי של תהליכי ריברנדינג
בנובמבר 2024 השיקה יגואר מהלך שהפתיע את עולם העיצוב, צעד שמבקרים רבים הגדירו כ“הריברנדינג הדרמטי ביותר של העשור”. סמל היגואר, אחד האייקונים המזוהים ביותר בעולם הרכב, הוסר לחלוטין, יחד עם הלוגוטייפ הקלאסי בעל האופי הבריטי המובהק.
במקומם הופיעה זהות חדשה: טיפוגרפיית סאנס-סריף גיאומטרית שמערבבת אותיות גדולות וקטנות, פלטת צבעים מינימליסטית אך נועזת, ודימויים שנראים מנותקים מהעולם האלגנטי והמאופק של לקוחות הפרימיום של המותג.
אז האם מדובר באומץ אסטרטגי שנחוץ כדי להוביל מותג יוקרה לעולמות החשמל והדיגיטל, או הימור מסוכן שמנתק את המותג מהשורשים שמחזיקים את הערך שלו כבר כל כך הרבה שנים?
בגדול, זו הדילמה הנצחית של תהליכי מיתוג מחדש. הליכה על חבל דק בין רלוונטיות מחודשת לבין מחיקת הון מותג שנצבר במשך שנים. בעולם שבו תשומת הלב מקוטעת והפיד זז במהירות, זהות מיושנת היא נכס מתכלה, מצד שני, תזוזה פזיזה אחת יכולה לאדות עשרות שנים של אמון ואהדה למותג.
אז מה מחליפים ולמה
חשוב להבחין בין רענון מותג, שהוא עדכון ויזואלי שנשען על אותה אסטרטגיה, לבין ריברנדינג (מיתוג מחדש), ניסוח מחדש של הבטחת המותג והמיצוב שלו, שבדרך כלל מלווה בשפה וזהות חדשות. ריברנדינג הוא לא טריק קוסמטי שבא להפיג שעמום, הוא נולד מצורך עסקי ממשי: התפתחות מהותית לקטגוריה חדשה, מיזוג, טרנספורמציה טכנולוגית או צורך להתרחק ממטען שלילי.
לדוגמה, כאשר Eurostar התמזגה עם Thalys ב-2022, המותג החדש שהושק כשנה לאחר מכן, לא היה קוסמטי אלא צעד אסטרטגי הכרחי: שתי חברות, שתי תרבויות מותג, וחזון אחד שאפתני: להכפיל את נסיעות הרכבת באירופה ולהציב חלופה אמיתית לטיסות. הסמל החדש, “The Spark”, משלב בין האות E לכוכב ומסמל תנועה, חיבור וכיוון. הוא נתמך בפלטת צבעים מאוזנת שמאחדת את הכחול האלגנטי של Eurostar עם הגוונים החמים של Thalys, ומגלמת את השאיפה למותג אירופאי מודרני, אנושי ובר-קיימא שממשיך קדימה בלי למחוק את המורשת שלו.


באופן דומה, המעבר של Facebook ל‑Meta בסוף 2021, סימן שינוי מבני אמיתי, מחברת רשתות חברתיות לענקית טכנולוגית שמעוניינת לצמוח דרך תשתיות XR ו‑AI. בשני המקרים, הזהות החדשה שירתה שינוי אסטרטגי ולא להפך.
ובביצה הקטנה שלנו, כשחברת שגריר הבינה שהיא כבר לא רק חברת גרירה, אלא מותג שירותי רכב רחב, נבחרנו להוביל את תהליך המיתוג מחדש, מתוך צורך אסטרטגי אמיתי ואתגר יצירתי: איך הופכים מותג ותיק, שמזוהה כמעט בלעדית עם שירותי דרך, לפלטפורמה מודרנית שמציעה מכלול פתרונות לנהג הישראלי.
הקו החדש נולד סביב הרעיון ״שגרר ושכח״ – הבטחה פשוטה וברורה: תן לשגריר לטפל בכל הבלאגן, ותמשיך בשגרה בראש שקט. בנינו שפה תקשורתית חדשה שמדברת פתרונות במקום בעיות, ומציגה את שגריר כשותפה שמסירה דאגות מהראש. המהלך כלל עיצוב מחודש של הלוגו הותיק – כזה ששומר על הזהות המקורית ועל הפלטה הצבעונית המוכרת, אך מעניק לה טוויסט עדכני ומדויק, לצד שפה טיפוגרפית אייקונית שבה כל בעיה הופכת לפתרון, וכל חוויה של תקלה הופכת להזדמנות למותג לפעול.


אז מתי באמת נדרש ריברנדינג? כשמתרחש שינוי מבני (מיזוג/רכישה/פיבוט), כשהמותג סוחב פגיעה במוניטין שאי אפשר לשקם בתוך אותה שפה, כשהקהל השתנה והזהות כבר לא מדברת אליו, או כשהטכנולוגיה דחפה את החברה לעידן חדש שדורש מראה וקול עדכניים. כל מה שאינו אחד מאלה – ידרוש כנראה רענון מיתוגי, לא מהפכה.
הפער בין הכוונה לביצוע
בתהליך נכון של ריברנדינג, יש שני ממדים שצריכים לעבוד יחד, כוונה אסטרטגית וביצוע יצירתי. הראשון עוסק בשאלה למה המותג משתנה, מה הכיוון העסקי, מה היעד החדש, ואיזו תפיסה הוא רוצה לייצר. השני עוסק בשאלה איך זה נראה, נשמע ומרגיש בפועל. כשאחד מהם מתפקד בלי השני, התוצאה תמיד חצי אפויה.
לדוגמה, בפברואר השנה חשפה OpenAI את המיתוג המחודש הראשון בתולדותיה. מהלך שמטרתו לעבור מזהות מחקרית-נסיונית לזהות טכנולוגית מלוטשת שמייצגת את ChatGPT, Sora ומוצרים עתידיים. הכוונה הייתה ליצור שפה חזותית אחידה שתשדר אמון, בהירות ובגרות, ותאפשר אינטראקציות AI רציפות בין הפלטפורמות.
הלוגו המעודכן שומר על הסמל המקורי אך מעודן ומאוזן יותר, פלטת צבעים נקייה וטיפוגרפיה מדויקת. לצד זאת הוצגה שכבת דימויים המשלבת צילום עם טקסטורות ודפוסים שנוצרו באמצעות Sora, וכמובן ה-Emotive Point – דיסק כחול פועם שמסמל את נקודת המגע האנושית-טכנולוגית ומופיע בממשקים שונים של המותג. כל אלה נועדו להעניק לשפה תחושה אנושית יותר מבלי לאבד את סמכותה הטכנולוגית.
ועדיין, השפה החדשה עוררה דיון: האם הפשטות והדיוק מצליחים לשמור על החום והנגישות שאפיינו את OpenAI בתחילת דרכה, או שמדובר באסטרטגיה בוגרת שמרגישה מעט מרוחקת?


לעומתה, Mozilla בחרה קצת בכיוון ההפוך, ב-2024 היא השיקה זהות חדשה תחת הסיסמה “Reclaim the Internet”, שנועדה להחזיר למותג את הנשמה האנושית והחברתית שאבדה קצת לאורך השנים. במבט ראשון, מדובר בריברנדינג מדויק מבחינה רעיונית עם אמירה חזקה וכוונה נכונה: חזרה לשורשים, להזכיר לעולם שלא מדובר בעוד חברת טכנולוגיה, אלא בתנועה.
גוף שמגן על הזכות לאינטרנט פתוח, נגיש ואנושי שכולו למען המשתמשים. האמירה “Reclaim the Internet” היא לא סתם סיסמה שיווקית, זו אמירה פוליטית ותרבותית, ניסיון להחזיר לאנשים שליטה בעידן שבו טכנולוגיה הפכה לכלי ריכוז כוח.
![]()

אלא שכמו שקורה לעיתים קרובות במהלכים ערכיים, הפער נוצר כשהמסר הנכון נתקל בשפה עיצובית שקשה לקרוא אותה במהירות. העיצוב החדש ששואב השראה ברורה מהאסתטיקה של האינטרנט המוקדם, עם דגל מודולרי וסמליות אקטיביסטית, אכן מבטא יושרה אידאולוגית לעמוד מאחוריה, אבל גם יוצר תחושת ריחוק בעולם של מותגים דיגיטליים רכים, עדכניים ונגישים. במילים אחרות: Mozilla אמרה את הדבר הנכון, אבל חלק מהקהל התקשה להרגיש אותו.
זה מה שהופך את המהלך לדוגמה מושלמת לפער שבין האסטרטגיה לביצוע. אסטרטגיה חזקה ואותנטית, שמספרת סיפור עמוק על ערכים ואחריות חברתית, אך ביצוע שמצריך ריסון נוסף כדי לא להפוך את הרוח האידיאולוגית לשפה מופשטת ומיושנת מדי.
שתי הדוגמאות מדגישות את אותו עיקרון: ריברנדינג מוצלח קורה רק כשהאסטרטגיה והעיצוב הולכים יד ביד, כשהחזון העסקי מתורגם בצורה ברורה, נגישה ועקבית. כי גם עיצוב מבריק לא יציל אסטרטגיה לא ממוקדת, ואסטרטגיה מבריקה תקרוס תחת עיצוב שלא יודע לספר את הסיפור בצורה הנכונה.
מה אמורים לעשות מול מה באמת עובד
האורתודוקסיה של תהליך המיתוג נשמעת מסודרת: מתחילים במחקר, מביאים תובנות, מגבשים אסטרטגיה, מייצרים שפה עיצובית – ומשיקים. על הנייר זה בינגו, אבל בפועל זה מסלול שמייצר לפעמים ריברנדינג סטרילי שאולי מנצח במצגות, אבל מתקשה אצל הקהל מאוחר יותר. גישה פרקטית יותר נראית כך:
מתחילים מהסוף – מגדירים במדויק איך ייראה ניצחון בעוד שנה. באילו מצבים אמיתיים המותג יזוהה מהר יותר? איזה KPI ישתפר – מודעות לא נעזרת, שיעור המרה, Retention? כי בלי תמונת יעד חדה וברורה, התוצאה במקרה הטוב תהיה מאוד יפה, אבל לא יעילה או נכונה.
מאזנים בין רציפות לבין שינוי – לרוב המותגים מתאימה התפתחות – שינוי שמכבד נכסי עבר (צורות, צבעים, דימויים וטיפוגרפיה) אך מכויל למציאות החדשה. מהפכה מלאה שמוחקת הון סימבולי שמורה למקרי קצה בלבד, וגם אז עדיף לפרוס אותה בשלבים תוך שמירה מתמדת על ערך הזיהוי, עד לשינוי המוחלט.
מפתחים אמפתיה פנימית – מותג חזק מתחיל מבפנים. אם העובדים לא מאמינים בזהות החדשה, גם הלקוחות יחושו בכך מיד. לכן התהליך חייב להיות שקוף ומשתף, כזה שמביא לשולחן את נקודת המבט של שירות הלקוחות, המכירות והמוצר, ולא רק של ההנהלה והעיצוב. בסופו של דבר, מותג הוא לא רק הבטחה שיווקית אלא חוזה חברתי פנימי שמגדיר איך הארגון חושב, מרגיש ופועל, מבפנים החוצה.
כמה טעויות נפוצות להתחמק מהן
להתאהב בעיצוב ולשכוח את העסק. אחת הטעויות הנפוצות ביותר, היא למקד את כל האנרגיה בעיצוב על חשבון המהות העסקית. זהות חזותית יפה שלא משפרת מדדים כמו מודעות, העדפה או המרה, היא במקרה הטוב יצירת אמנות – לא מותג. עיצוב חייב לשרת מטרה עסקית מדידה.
לשנות הכל רק כי אפשר. “ישן” אינו בהכרח “רע” ותהליך ריברנדינג אינו תרגיל קוסמטי. העובדה שאפשר לשנות הכל, לא אומרת שצריך. לוגו ותיק הוא לא בהכרח בעיה, וטיפוגרפיה ישנה יכולה להיות אפקטיבית אם היא עובדת. משנים רק את מה שמעכב צמיחה או יוצר בלבול אמיתי בשוק.
לא לתקשר את ה“למה”. לקוחות לא צריכים להבין כל החלטה עיצובית, אבל הם כן רוצים להבין למה המותג השתנה. אם אתם לא מספרים את הסיפור החדש בצורה נכונה, הם ימציאו אותו בעצמם כפי שהם מבינים. צריך לזכור שתקשורת ברורה על הסיבה לשינוי מונעת התנגדות ובונה אמון.
להניח שנקודת ההשקה היא הסוף. נקודת ההשקה היא לא קו סיום, אלא קו הזינוק. דווקא אחרי שחרור הזהות החדשה מתחיל המבחן האמיתי: איך השוק מגיב, איך העובדים מטמיעים, ואיך הקמפיינים מתפקדים. ללא מעקב, תיקונים ודיוק מתמשך, גם ריברנדינג מבריק עלול לדעוך במהירות ולהיחלש.
אז איך יודעים שזה הצליח
פרדוקסלית, המבחן הטוב ביותר הוא שקט. אם שנה אחרי ההשקה אנשים כבר לא מדברים על “הלוגו החדש”, אלא פשוט מזהים, מבינים ובוחרים – סימן שהזהות נטמעה ושהקהל מאמץ את השינוי ומבין אותו. מאחורי השקט הזה עומדים ארבעה ממדים מדידים:
שינוי בתפיסה. המדד הראשון לבחון הוא כיצד הקהל תופס אתכם לאחר המהלך. האם המותג נתפס אחרת? האם המסר ברור יותר, רלוונטי יותר, מבדל יותר? שינוי תפיסתי מוצלח מעיד שהריברנדינג הצליח לגעת בשורש ההבנה של השוק אתכם.
ביצועים עסקיים. השינוי במיתוג צריך לבוא לידי ביטוי בתוצאות: מכירות, גיוס לקוחות או עובדים, השקעות, וצמיחה. זו ההוכחה שהמיתוג החדש לא רק נראה טוב, אלא גם עובד עסקית.
עקביות. מותג חזק נמדד בעקביות. חשוב לבדוק עד כמה הזהות החדשה מיושמת נכון בכל נקודת מגע – מהאתר והפרסום ועד שירות הלקוחות והזווית הפנים ארגונית. אחידות יוצרת אמון ותחושת מקצועיות.
אימוץ פנימי. מעבר לכל המדדים החיצוניים, הצלחה אמיתית נמדדת מבפנים. האם העובדים מאמצים את הזהות החדשה? האם הם גאים בה ומשתמשים בה ביומיום? כשהצוות חי את המותג, גם הלקוחות מרגישים את זה.
סיכום: אומץ, לא פזיזות
ריברנדינג הוא אחד הכלים החזקים בארסנל של מנהלי השיווק. הוא יכול לשנות מסלול של מותג, לפתוח שווקים חדשים ולהחזיר תנופה לחברה שנתקעה בעבר, אבל הוא מצליח רק כשהוא נולד מצורך אסטרטגי אמיתי, ומבוצע באומץ שמכבד את ההון שנבנה בעבר ואת מה שכבר עובד.
בפעם הבאה שהיד מגרדת “לעשות משהו חדש”, תשאלו את עצמכם: האם אנחנו משנים כי צריך, או כי נמאס? אם זו העייפות שמדברת, אל תהיו פזיזים. חכו. אם זה הצורך העסקי – התחילו מהסוף, שמרו על רציפות חכמה, בנו אמפתיה פנימית, וצאו החוצה בהדרגה ותוך בקרה. כך תצמצמו את החבל הדק שנע בין שני קצוות – חידוש שמחזיר רלוונטיות למותג, לבין ניתוק שמוחק זהות. כשתנהלו את התהליך כך, התוצאה לא תהיה “לוגו חדש”, אלא מותג שעובד טוב יותר, בשקט.
